Po przeszło 65 latach na tory linii kolejowej 311, łączącej Szklarską Porębę z  Jakuszycami, powrócił pociąg.

Kolei izerska, jak nazywana jest trasa kolejowa nr 311 przez Przełęcz Szklarską, to malowniczy szlak ponownie otwarty dla ruchu w 2010 roku, po przeszło 65 latach nieużytkowania. Ta niezwykła linia kolejowa, wybudowana na początku ubiegłego wieku jest jedną z najciekawszych w Polsce. Zakola, górskie stoki, fauna i flora Gór Izerskich niemal na wyciągniecie ręki sprawia, że sama podróż koleją izerską staje się atrakcją. Połączenie cieszy się dużą popularnością po obu stronach granicy. Zwłaszcza w weekendy wielu turystów, ale również i mieszkańców przygranicznych miejscowości, wybiera się na wycieczkę szynobusem.

Zimą z okien pociągu podziwiać można ośnieżone krajobrazy i szczyty gór otaczających Szklarską Porębę.

Od jesieni do wiosny z tego międzynarodowego połączenia korzysta wielu narciarzy klasycznych, którzy koleją izerska mogą dojechać do Ośrodka Narciarstwa Biegowego w Jakuszycach. Tam do dyspozycji mają ponad 100 km świetnie przygotowanych tras do narciarstwa biegowego.

W miesiącach letnich z kolei izerskiej chętnie korzystają rowerzyści. Całe rodziny mogą wybrać się na wycieczkę rowerową do Czech, a potem, pełni wrażeń, wrócić pociągiem do Szklarskiej Poręby.

Na przejechanie pociągiem ze Szklarskiej do czeskiego Korzeniowa w jedną stronę potrzeba 35 min. Na stacji kolejowej, dawniej znaczącej i dużej, bo nadgranicznej, zwiedzić można niewielkie muzeum kolei zębatej, która stąd w kierunku Liberca się rozpoczynała. Są tam m.in. zdjęcia sprzed stu lat dokumentujące budowę tej pionierskiej linii kolejowej. Można się stąd wybrać na pieszą wycieczkę po czeskich Górach Izerskich.

 
W lipcu 2012 roku obchodzono w Szklarskiej Porębie 110 rocznicę powstania kolei izerskiej w ramach Święta Kolei Dolnośląskiej.

O połączeniu kolejowym, jego historii, budowie i odbudowie można wyczytać więcej z niedawno wydanej publikacji Kolej w Szklarskiej Porębie autorstwa Dominika Kara oraz na stronie Klubu Kolei Izerskiej.

Bilety sprzedawane są na ogólnych zasadach w kasach stacji kolejowych oraz o konduktora na pokładzie pociągu. Na całej trasie z Jeleniej Góry do Czech, a także na przyległych odcinkach sieci kolejowej w Polsce, Czechach i Niemczech, można skorzystać z biletów EURO NYSA.